Steg 1 av 31/3

Skattning av nuläge

I steg 1 ska ni tillsammans ta ställning till ett antal påståenden som är fördelade på fem områden: Uppdraget i skyddskommittén, Roller, Kompetens, Samarbete samt Underlag. I steg 2 ser ni hur ni svarat och får samtidigt förslag på förbättringsåtgärder som ger inspiration till dialogen om hur ni vill ha det. I steg 3 får ni en summering av vad ni har pratat om. Det kan ni sedan spara ner lokalt på datorn samt spara på Min sida. Då sätter vi i gång!

1

Uppdraget i skyddskommittén

Vi har en gemensam bild av vad skyddskommitténs uppdrag är.
Skyddskommitténs uppdrag följer verksamhetens planering för det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Vi avsätter tillräckligt med tid för att följa och följa upp verksamhetens arbetsmiljöarbete.
Skyddskommittén träffas minst fyra gånger per år.
2

Roller

Vi har koll på varandras roller och uppgifter i skyddskommittén.
3

Kompetens

Vi i skyddskommittén har den kunskap och kompetens vi behöver för att utföra vårt uppdrag. 
Vi bjuder in expertkompetenser när vi behöver, exempelvis ergonom, företagshälsovård, arbetsmiljöingenjör etc.
4

Samarbete

Vi har en fungerande kommunikation med den övriga organisationen, exempelvis ledningsgrupp eller centralt placerad skyddskommitté.
Vi har ett fungerande samarbete med experter inom arbetsmiljöområdet.
Vi uppmuntrar och hjälper varandra i skyddskommittén.
5

Underlag

Vi håller koll på de underlag som är bra för att delta i planeringen, att följa och följa upp arbetsmiljöarbetet, exempelvis resultat av medarbetarundersökningar, skyddsronder och olika riskbedömningar etc.